وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در ابتدای ورودم به وزارتخانه، همه تلاش خود را برای بازگشایی بهترین مدرسه معطوف کردیم، گفت: طی چند ماه اخیر با تحقیقاتی که صورت گرفته بیش از 700 مسئله و چالش را در آموزش و پرورش شناسایی کردیم.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، علی‌اصغر فانی با اشاره به بخشی از گزارش 100 روزه فعالیت خود در وزارت آموزش و پرورش، گفت: با توجه به اینکه ابتدای ورودم به وزارتخانه همزمان با بازگشایی مدارس بود، همه تلاش‌ها برای آغاز فعالیت مدارس معطوف شد، اما همزمان تحقیقاتی در آموزش و پرورش صورت گرفت و بیش از 700 مسئله و چالش را شناسایی کردیم.

وی افزود: با توجه به این تعداد از موضوعات، مباحث دسته‌بندی شد و به چهار سیاست مهم تقسیم‌بندی شد که ساماندهی نیروی انسانی اولین اولویت وزارتخانه شد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش با بیش از یک میلیون نیروی انسانی در 105 هزار مدرسه و 750 منطقه آموزشی در خدمت بیش از 12 میلیون و 300 هزار دانش آموز است. اما با توجه به اینکه این نیروها به خوبی از لحاظ رشته و جنسیت توزیع نشده‌اند، در ابتدای سال تحصیلی با حدود 58 هزار نیروی مازاد و 50 هزار کسری نیرو مواجه شدیم که این امر انرژی زیادی را در آغاز سال تحصیلی از آموزش و پرورش گرفت.

وی درباره مجتمع‌های آموزشی که نقد جدی به آن دارد، گفت: مجتمع آموزشی یعنی قرار گرفتن چندین مدرسه زیر نظر یک مدرسه دیگر و این فکر یک اشکال اساسی و اصولی در مدیریت دارد، چرا که با اجرای این طرح، یک لایه جدید مدیریتی ایجاد شده است.

فانی ادامه داد: در مجتمع‌های آموزشی یک لایه جدید مدیریتی اضافه شده، در حالی که دنیا به سمت کاهش لایه مدیریتی می‌رود و اشکالی که مجتمع‌های آموزشی دارند، برای اولیا که می‌خواهند مشارکت داشته باشند نیز مشکلاتی ایجاد کرده است.

وزیر آموزش وپرورش با بیان اینکه آماری از تعداد دقیق مجتمع‌های آموزشی ندارم، گفت: مطالعاتی انجام داده‌ایم و تحقیقات نشان داده که این طرح موفق نبوده، بنابراین به تدریج مجتمع‌ها منحل و به حالت قبل بازخواهد گشت.